Matas-rival styrtbløder penge - men det er planen
For sjette år i træk kommer Goodiebox, der lever af at sælge skønhedsprodukter på en medlemsskabsordning, ud af deres seneste regnskab med røde tal på bundlinjen.
De tabte i seneste regnskabsår 33,8 mio. kr., hvor tabet sidste år var på 34,2 mio. kr.
På samme tid kommer de dog ud med et plus på bruttofortjenesten, idet de her lander på 26,2 mio. kr. mod et tab på 14 mio. kr. sidste år.
Store investeringer
Tallene virker ikke umiddelbart lovende, men alligevel er der optimisme at spore. Så sent som i januar i år kunne de fortælle, at de har store planer om at være den største spiller på markedet i Europa.
Det skete i forbindelse med, at de kunne fortælle, at medlemstallet fra 2019 til 2020 var fordoblet, så de nu havde 220.000 medlemmer.
Men en sådan plan om at komme bredt ud koster også penge i form af investeringer, og det er da også det, der ligger til grund for det negative resultat.
- Tabet er forventeligt efter et år, hvor forretningen har vokset betragteligt grundet nye investeringer i nuværende markeder. Omsætningen er steget med 50 procent sammenlignet med seneste regnskabsår, og firmaet udvikling passer med forretningsplanen, lyder det i ledelsesberetningen i regnskabet.
Omsætningen, der henvises til, er i omegnen af 300 mio. kr., fortæller adm. direktør Rasmus Schmiegelow til Finans.
De giver i regnskabet også udtryk for, at de har store ambitioner for den kommende tid.
- Det primære mål for virksomheden i den kommende tid er at manifestere positionen som den europæiske markedsleder for abonnementskasser på skønhedsprodukter og fortsat vækste på omsætningen og bruttofortjenesten, lyder det i ledelsesberetningen.
mio. kr. | 2020/2021 | 2019/2020 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 26,2 | -14,0 |
Resultat af primær drift | -33,6 | -59,8 |
Resultat før skat | -37,7 | -53,5 |
Årets resultat | -33,8 | -34,2 |
Balancesum | 139,7 | 111,0 |
Egenkapital | 22,3 | 3,1 |
Antal ansatte | 101 | 86 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. maj 2021. |